Welcome in Egypt

Denna fras ar typ den enda egyptierna kan in english

Idag har jag badat i Roda havet for forsta gangen. Heeelt underbart! Ville knappt ga upp. Vattnet ar glasklart, inte ett moln pa himlen och orangejuicen jag fick pa stranden var sjukt god. Imorrn ar det tankt att vi ska aka ut pa en battur och snorkla lite. Jag njuter, jag njuter.

Dock var farden hit till Dahab, som vi befinner oss i just nu, inte den mest rekommenderande. I en trang buss med bagaget fastspant pa taket skumpade vi igenom Sinaioknen i sandstorm den strorre delen av farden. Men det ar haftigt. Det finns sa mycket historia bakom detta land. Emma trivs.

Har shoppat jordens roligaste staty, bild kommer inom kort. Den ar pricken over i:t pa den har resan.

Det hanger runt enmassa herrelosa katter hela tiden, alla blir sa himla fortjusta och vill ta med dem hem, men jag forstar inte grejen. Har aldrig varit en kattmanniska. Daremot de herrelosa hundarna skulle jag mer an garna ta hand om. Feeett sota.

Vart hotell ar helt okej, men gatan mitt emot ar ju bast. Dar bor nagra andra i klassen, riktigt backpackingstalle. Igar kaka vi dar och det var typ lagereldar, stora mjuka kuddar som man satt pa och laga bord med utsikt mot havet. Helt fantastiskt. Och sa lite vattenpipa sjalvklart.

Jag mar sa daligt over barnen som springer runt och tigger. Det ar sa hemskt. Deras stora desperata ogon over nagra kronor gor mig mallos.

Man har stott pa en del kulturkrockar i detta land, typ diskussioner om hur manga fruar man kan ha och varfor kvinnor gar tackta fran topp till ta. Jag blir ju inte mindre feministisk av denna resa i alla fall. Men respektera andras kulturer, i know. Om bara fundamentalisten i mig kunde lyssna pa det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0