den ständiga rädslan

Jag börjar bli måttligt road av rädslan att anses vara främlingsfientlig bara för att man vill bevara sin kultur.

En kommun i tidningens läsarkrets har valt att inte fira Lucia i år. Med anledning att det anses diskriminera andras religioner.

Så fint.

Bara det att Lucia inte har så mycket med kristendomen att göra. För jag antar att det är därför man inte vill beblanda sig med detta firande. Att man tidigare har valt att samanföra det med adventsfirande var väl för att det föll sig tillfälligt. Innan inföll den samtidigt som vintersolståndet som inte alls har med religion att göra.

Vilket fall som.

Denna kommun har i alla fall valt det som argument. Att det diskriminerar.

Det är det som gör mig upprörd.

Det diskriminerar inte alls. Eller, för den som väljer det som det kanske. Men Lucia är en tradition. Som man väljer att ta bort. Ytterligare ett steg till att Sverige ska förlora en del av sin identitet.

Jag hörde en teori för inte så länge sen. Att varför svenskar är främlingsfientliga är för att vi inte har något att luta oss tillbaka mot. Vi har ingen egen riktig kultur och den kultur vi har vill vi inte bevara för vi är rädda att kallas för nationalister.

Hmm... Undrar varför sverigedemokraterna ökar i Sverige. Tror knappast att det är för deras människovärdering. Utan för att svenskar känner sig inkräktade för att man inte får behålla sina traditioner.

Snart får vi väl börja diskutera hur svenska flaggan ska se ut. Man kan ju inte ha ett kors på den i ett land där det snart bor fler muslimer än kristna?

Nä, diskriminering av andra religioner när man firar Lucia är det inte. Man är bara rädd. Och det stör mig. För det är rädslan att inte längre veta vilken grupp man tillhör som gör att man känner sig otrygg. Och då blir man främlingsfientlig. På riktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0