be yourself

När man har diskuterat vad som är norm och vad som är normalt har det sällan funnits något svar varifrån det kommer. I alla fall för min del.

Men... Som i de flesta tecknade serier var det precis som att en glödlampa blinkade till ovanför mitt huvud, om inte i mitt huvud, när jag läste om Iris Marion Young och hennes teorier.

Den dominerande kulturen som råder i ett samhälle har tagit patent på normer. Det som är normalt i den kulturen används som måttstock för alla andra grupper. Och håller man inte måttet så blir man avvikande och känner sig malplacerad. Det skapas ett självhat eftersom man tvingas vara någon annan än den man är, samtidigt som man blir påmind om att man aldrig kommer att tillhöra normen och man förstår inte varför.

"Varför är jag inte som jag borde vara?"

För att den dominerande gruppen bara är en social grupp som alla andra. Det finns ingen universell normal norm.

Kommentarer
Postat av: Aaaalice

Som du säkert inser så har alla har inte som mål att tillhöra normen, och bara för att man är "avvikande" behöver man inte känna sig malplacerad. Man behöver såklart inte känna självhat, bara för att man inte tillhör den gällande normen.

2009-02-17 @ 21:58:24
Postat av: Emma

Sant. Och det är bra att ha stoltheten kvar att man inte tänker vara någon annan än den man är. Men för de som inte är lika starka (eller inte har behovet att gå emot strömmen) vill kanske gärna passa in. Därför tyckte jag om att inse att majoritetskulturens normer är precis lika värda som minoritetskulturers normer. Det är bara en social grupp som alla andra.

2009-02-18 @ 10:08:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0