i'm a moralkaka

Utekväll igår. Hej dans. Hej tequila. Hej krogkväll efter ett mycket långt uppehåll. Det var trevligt. (Alltid lika spännande att se desperationen i människors ögon när klockan närmar sig tre) Schlagerdansgolvet slutade med bugg. Sånt funkar också. Kände mig inte alls tantig när vi vrålade "jag vill vara din Margareta". Men det var kul. :)

Åter till skolböckerna. Som ger mig fett dåligt samvete. Inte bara för att det där med att plugga inte är den starkaste sidan hos mig utan för vad texterna säger.

Att västvärlden övergick till industrisamhälle hade aldrig blivit av utan kolonialismen. Utan slavar ingen välfärd. Well, bring it on dåligt samvete.

Men sen kommer vi ju till de där filosofiska resonemangen om vad som är rättvisa, vad är jämlikhet och vilket är det som är eftersträvnadsvärt. Fast vilket som, så känns det så stört att maten på bordet och vattnet i kranen tas så mycket för givet. Vad är det som säger att du förtjänar maten på bordet när minst 50 000 personer dör varje dag i brist på näring. Jordens resurser är väl allas resurser?

Pengar ger makt (över andra människor). Men om ekonomin faller totalt så minskar makten och fler människor får chansen att ta del av resurserna. Då blir maten på bordet inte lika självklar längre. Men det behöver vi ju inte bry oss om. Vi har ju det så bra, i vårt välfärdssamhälle. Och exploateringen i tredje världen är ju så långt bort så det har inte vi med att göra...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0