hum hum

Som jag en gång skrivit om så fick jag en förfrågan på facebook för något år sedan "Abort, en mänsklig rättighet". Den inbjudan gjorde mig upprörd av diverse anledningar men fick mig också att börja tänka på vad mänskliga rättigheter faktiskt innebär. (Tanken kom upp nyss efter att jag läst lite om humanisternas tankesätt)

Är det egentligen bara ett politiskt beslut att mänskligheten har rätt till ett värdigt liv? Är det bara en bunt av lagar som vilka lagar som helst? (Har Kina rätt?)

Och om universum bara består av energi och materia, om jorden bara består av kemiska reaktioner, om vi bara är en art (som dessutom är bland de senaste på jorden!) bland alla andra, har vi då ens något att säga till om?

Sägs det inte att mänskliga rättigheter är något universiellt? Hur kan det vara det, om vi ändå bara är materia och energi?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0