det där med inställning

Ny layout. Provar mig fram. Det blir inte som jag vill så det får se ut så här ett tag i alla fall.

Läste DN:s första del i artikelserien om svensk integration i dag. Maciej Zarembas lyckas trycka på en del svaga punkter som finns som fick mig att småskratta åt det svenska tänket.

Med tanke på att jag läser om svensk politikhistoria så blev det ännu en bekräftelse på hur homogent Sverige har varit. Alla har firat samma seder, traditioner, velat leva i samförstånd och inte behöva gå in i onödiga konflikter. Det där med mångkulturalism är någonting nytt. Främmande. Läskigt?

Och det är kanske lite skrämmande att gå utanför sin bubbla och se kritiskt på sitt ursprung. För om man börjar tänka annorlunda, vem är man då?

Grupptillhörighet är viktigt. Men till vilket pris?

En del (maktmänniskor) väljer i alla fall att hindra utbildade människor från att lära sig svenska för att det bär emot att dessa ska få tjäna mer pengar än de som bestämmer över dem. Och det går ju inte. Svenska högavlönade jobb är till för homogena svenskar. Right?

Hoppas de nästkommande delarna i artikelserien trycker på fler punkter som är värda att uppmärksammas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0