hmm..

När vi ändå är inne på det här med kategorisera, oavsett om det är bra eller dåligt, så har jag tänkt lite på det där med manligt och kvinnligt. Otippat. :p

Det där med kvotering. Manliga yrken vs. kvinnliga yrken.

Kanske är det sant att jag som kvinna drar mig till de yrken som domineras av kvinnor, just för att jag omedvetet tänker att såna som jag lyckas på dessa områden. Jag kategoriserar mig själv som kvinna i det här fallet och låter det styra mina val.

Men. När man pratar om kvotering så blir det nästan samma sak fast tvärtom. Eller? Vi diskuterade några stycken häromveckan om hur arbetsgivare väljer minoritet framför majoritet beroende på vilket kön eller etnicitet som dominerar just på den arbetsplatsen. Det som klassas som typiskt kvinnliga yrken vill hellre ha en man istället för en kvinna och vice versa. Men det gör ju att jag automatiskt blir omotiverad till att söka "kvinnliga" yrken och satsar på ett typiskt "manligt" (eftersom det ger större chans till jobb) även om jag inte riktigt vet om det är det jag vill jobba med. Men jag tänker att såna som jag får större chans att lyckas på dessa områden.

Svårt det där. Tanken är fin, som med så mycket annat. Men när (om) det blir jämställt på alla arbetsplatser, vad kommer bli det politiskt korrekta sättet att anställa då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0