sånt som sätter spår

I högstadiet fick jag lära mig att en kvinnas instinkt när hon ska välja partner beror mycket på mannens gener. Av den enkla anledningen att kvinnorna under människans grott- och jägarperiod ville få friska och snygga avkommor. Mannens instinkter däremot handlar inte alls om att hålla på sig och vänta in "den rätta". Grottmännen skulle bara sprida sitt säd till alla möjliga kvinnor för att fullfölja sin uppgift att producera så många avkommor som möjligt. (Bara där ställs frågan; och hur kom dessa grottmänniskor fram till det här, som sedan blivit förklaringen till den moderna människans instinkter?)

Så när man på rasterna generaliserade alla killar som svin så nöjde man sig på nått sätt med förklaringen man lärt sig: "ja, killar vill ju bara sprida ut sitt säd".

Så går det en så där 8-9 år och man ser en dokumentär från svt:s uppdrag granskning som handlar om att FN-soldater går till prosituerade. Fruktansvärt tänker man, samtidigt som den där tanken flyger förbi "killar är översexuella, de måste få utlopp för sin sexuella frustration".

!!!!???

Teorier sätter spår. Genom att hitta förklaringar till varför kvinnor ska behärska sin sexualitet medan män inte kan kontrollera sig skapas det en legitimitet att kvinnor får skylla sig själva. Kvinnor måste i praktiken behärska både sin sexualitet OCH männens.

Och det är en sån sjuk och feg undanflykt! För jag tror nämligen inte på att män är djur. Jag tror inte på att män bara tänker med en viss sak. Jag tror att män (inte bara kvinnor) har ett förstånd och jag tror att män kan kontrollera sig själva. Jag anser att även män bär ansvar för sina handlingar, till och med när det handlar om kroppsliga begär.



Kommentarer
Postat av: DrNashville

Jag tror nog att man har tanken och inställningen att alla män är svin, djur m.m. Beskyllningar på att män objektifierar kvinnan som ett 6-objekt, trånar och suktar. Javisst, till viss del, jag försvarar inte det...MEN...kvinnan är likadan. När kvinnor, i grupp, kommer tillsammans så händer exakt samma sak. Mannen är objektet. Det tittas på diverse bilder, pratas om det ena och det andra hur och vad man skulle vilja göra.



Alltså, man kan dra upp detta hur mycke som helst...oh diskuterar det gärna..men håller med dig i mångt och mycket på ditt inlägg...

2010-01-31 @ 15:54:32
Postat av: Emma

Min poäng var inte att alla män är svin, men kan förstå om det tolkades så.



Det jag menade var är att det är mer legitimt att killar vill ha sex ofta och att de även ska få ha sex när de vill i jämförelse med tjejer, då killar anses ha en större sexualdrift och därför har större rätt att få det behovet tillfredställt. Och att tjejer är lite finare, lite bättre, om de håller på sig och dessutom kan uppföra sig så att killar inte blir upphetsade av dem.



Det är strukturen, inställningen, sättet att skilja kvinnan och mannens rätt till sin sexualitet jag angriper. Sen finns det alltid skillnader inom grupper, men generellt så betraktas tjejer som slampor om de ligger runt lika mycket som det på något sätt är accepterat att killar får göra.

2010-01-31 @ 20:19:20
URL: http://emmanina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0