habitus och mentala barriärer

Varför väljer kvinnor i större utsträckning att satsa på omvårdnadsyrken mer än män?
Varför väljer män i större utsträckning att satsa på data- och teknikyrken mer än kvinnor?

Är det för att kvinnor gillar att ta hand om andra och män tycker det är häftigt med teknik rent biologiskt eller handlar det om sociala konstruktioner?

Skrev tidigare att jag tror på att gener har betydelse för hur en människa utvecklas och blir men det är ändå intressant att läsa om mentala barriärer. Att dina och mina förväntningar på andra påverkar hur de väljer att leva sina liv, vilket yrke de väljer osv. Hur de oskrivna reglerna, det självklara, hur ens habitus formar ens tänkande och ens drömmar.

Att it-konsult förknippas med en man och en förskolelärare förknippas med en kvinna handlar inte om biologi. Att det ses som självklart behöver inte betyda att det är av naturen givet.

Begreppen kvinna och kvinnligt respektive man och manligt sitter inte ihop. Man får lära sig se skillnad på kön och genus.


Kommentarer
Postat av: T.

Läs "Med uppenbar känsla för stil"

av Stephan Mendel - Enk.

Mycket roligare än alla de gamla franska gubbarna och gummorna jag antar att du måste läsa nu på det där temat...

2010-01-07 @ 15:30:56
Postat av: Ella

Ja läs den Emma! Den är jättebra. Du kan få låna den av mig om du vill.

2010-01-07 @ 19:30:26
URL: http://ella.webblogg.se/
Postat av: T.

Men erkänn att du köpte den för att du trodde att den skulle handla om casual-modet! :)

2010-01-08 @ 17:13:37
Postat av: Ella

hahaha... kanske. Men det var bra mycket bättre än jag trodde, faktiskt :)

2010-01-08 @ 23:22:42
URL: http://ella.webblogg.se/
Postat av: Emma

Haha. Ella, jag kan låna boken i utbyte mot Varuhuset 2? ;)

2010-01-08 @ 23:36:21
URL: http://emmanina.blogg.se/
Postat av: Ella

Absolut! Om du undrar så är den ganska tunn... vilket gör den lite extra bra tycker jag :)

2010-01-09 @ 13:17:36
URL: http://ella.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0