släktforskning på hög nivå

DN skriver att neandertalarna har haft sex med den moderna människan, eftersom man har hittat spår av deras dna i nutida människor.

Min spontana fråga blir: hur kan en företrädare av en art ha sex med efterträdaren? 

Förklaringen ska vara att homo sapiens har utvecklats i Afrika, spritt ut sig i hela världen och så ba vips träffat på en neandertalare i Mellanöstern, sexat till det och fått barn och detta visar alltså sina spår i gener hos nulevande människor, hundratusentals år efter.

Ska kanske inte spekulera så mycket i naturvetenskap eftersom det inte direkt är mitt specialområde, men finner fortfarande ingen riktig logik. För vad jag har lärt mig så är ändå neandertalaren mittemellan apa/människa, och en "renodlad" homo sapiens ska asså ha haft sex med sin företrädare, som den har utvecklats bort ifrån?

Konfunderad.

Att jag ens bryr mig. :p

Kommentarer
Postat av: Micho

Neandertalarna var inte en företrädare till den moderna människan, de tillhörde en annnan "gren" på den mänskliga artens träd, och de båda samexisterade under en "kort" tid innan Neandertalargrenen blev kapad, så att säga. :) SKÅL!

2010-05-08 @ 17:56:28
Postat av: Emma

Thanx Micho! :) Then i know. Schkål på dig me! ;)

2010-05-08 @ 20:10:59
URL: http://emmanina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0