Dag 5 - Vad är kärlek?

Kärlek är för mig något gott. Troligtvis det bästa som finns. Det är något som gör en glad, tillfredställd, lycklig, trygg, värdefull, fri. Det smittar också av sig. Får man, vill man också ge vidare.

Det finns olika sorters kärlek though. Som man kan känna för olika människor men också för sig själv. Det finns också egoistisk kärlek. Fast jag vill nog inte kalla det kärlek, snarare kontroll.

Det jag definierar som kärlek kräver ingenting. Den vill bara finnas till.

Tycker att 1 Kor 13:4-7 säger det ganska bra:

"Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.
Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den."

Kärlek är något jag inte vill leva utan.
Det får låta hur klyschigt som helst, men kärleksförklaringar är klyschiga. Deal with it. :p

Kommentarer
Postat av: Simon

Jaja. Blablabla. Men vad åt du i dag? Samma som i går?

2010-11-28 @ 22:41:32
Postat av: Emma

Hahaha. Nä, faktiskt inte. Det vart Spagetti all Alfredo och banana split till efterätt. Så det så. ;) Själv?

2010-11-28 @ 22:54:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0