la responsabilidad

"Människor tror att de har såna rättigheter när det enda vi egentligen förtjänar är döden"

Att få in det i mitt svenskinpräntade tänk är nästintill omöjligt. Vaddå inga rättigheter? Vi har väl alla rättigheter i världen? Nöj dig aldrig, kräv, kräv, KRÄV!

Vad jag önskar att jag kunde sluta ha den mentaliteten. Vad jag önskar att jag kunde sluta ta allt för givet. Visst anser jag att vi har rättigheter, men har vi rättigheter har vi också skyldigheter. Ansvaret växer ju större frihet vi tar oss.

Är det nånting jag har lärt mig och insett här är det att alla människor har ett personligt ansvar. Fattar man ett beslut får man också stå för konsekvenserna, och inte skylla ifrån sig på omständigheterna.

Jag är tacksam för att jag har fått växa upp i Sverige, vill bara betona det. Men det har sin baksida också. Sin egoistiska baksida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0