fascinerad

Det bor en liten idiot i mig. Som trampar sönder datorer. Suck. Aja, får leva med en mörkgrå cirkel och inte kunna se vad som finns på hela skärmen. Kul liv. För jag är född smidig. Väldigt smidig.

Vi hade i alla fall konsert i kväll. Och faktiskt, trots strul, hetsiga diskussioner och människor som inte kände för att ta sitt ansvar blev den ändå rätt lyckad. Vår kyrkas drama var ju grymt! Kul att se såna talanger och att de låter yngre få vara med och spela huvudroll. 

Vi befinner oss ju som sagt i Bolivia och här funkar systemet inte riktigt som i Sverige. Och mentaliteten är också en helt annan, speciellt bland yngre tonåringar, har jag märkt. Jag har ju berättat om en 13-årig flicka som läste om dilemmat med abort (vilket fascinerar mig eftersom abort ofta är tabubelagt inom kristna kretsar i Sverige), och i dag fick jag höra en kommentar av en 14-årig tjej som inte alls stämde in på min mentalitet när jag var i samma ålder.. för.. TIO år sedan(!) Im getting old..

Aja. Hon började fråga ut mig lite grejer och undrade sedan om jag hade pojkvän. "Nej" svarade jag. "Vi får se." Sen frågade jag henne om hon hade någon. Hon tittade på mig som om jag var knäpp. "Haha, nä. Vaddå. Jag är bara 14. Jag ska inte ha någon pojkvän nu."

Nä..hä..? Asså, jag gillar ju hennes tänk. Men blev så förvånad. Hur ofta skulle man få den kommentaren i Sverige? Att hon självmant svarar så också. Tycker det är coolt.

Undervisning verkar tas på så mycket större allvar här. Och att förklara varför saker och ting är bra och dåligt. Jag blir fascinerad. För övrigt måste jag få tag på den där abort-boken. Verkar väldigt intressant.

Nåt annat som jag tycker om är att konversationerna på spanska börjar bli mer och mer naturliga och språket känns inte längre jobbigt utan nu börjar det lägga sig lite så där som engelskan har gjort. Det sjunker in liksom och samtalen blir naturliga. Det är roligt. :)

Nu behöver jag dock toksova. Vill bli av med min förkylning så fort som möjligt.

Glad påsk på er

Chau

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0