svårt att förstå

Man läser detta och funderar lite. Med en bror som är mörk och en av mina bästa vänner under uppväxtåren som asiat har liksom olika hudfärg aldrig varit konstigt. Att jag som kristen vuxit upp i ett sekulariserat samhälle har fått mig att förstå att folk tänker olika och det krävs respekt för att folk ska få leva det liv de vill. Jag är så otroligt ovan vid rasism och fientlighet, oavsett religion, kultur eller hudfärg. Dock märkte jag av fientligheten mot religion något så sjukt under min korta tid i Värnamo att jag aldrig hört så mycket skitsnack som där. Det var lite av en chock. Att det fanns så mycket hat. Dessutom i gemytliga Småland.

I alla fall. Jag bara undrar vad det är som skapar detta hat. Det är så främmande för mig. Mediebilden har ju visserligen satt sina spår men inte någonstans till den grad man läser om i artikeln ovan.

För mig är fem killar från Mellanöstern som våldtar en tjej på en fest i Sverige inte värre än fem svenska killar som drar till Kos och våldtar en tjej på fyllan där. Gruppvåldtäkt som gruppvåldtäkt. Oförsvarbart och oacceptabelt, oavsett vilka som utför den. Skillnaden verkar bara vara att mellanösternkillarna tycks stämpla hela sin kultur och alla som tillhör den medan svenskarna, de gjorde ju bara ett dumt misstag.

Sen kan jag ju bara inflika att jag ständigt reagerar på när medier skriver om terrorbrott som att det är hot riktat mot västvärlden. Beskjutningen som var i Belgien i går klassas inte som terrorbrott liksom andra enskilda personer som riktat vapen mot folkmassor men om det är en muslim som gör det, då är det terror. Come on. Var konsekventa i stället. Oavsett bakgrund sprider man rädsla, vilket i grunden är det som kallas terror.

Men folk verkar gilla att hata. Som att det skulle göra dem lyckligare.

Kommentarer
Postat av: yasmin

bra skrivet, emma!

2012-01-12 @ 13:50:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0