gymobservationer

Det är ju fullständigt onödigt att jag pallrar mig till gymet när jag ändå svullar kakor och chips som om jag aldrig gjort annat bara några timmar senare. Men. Det är fredag så jag unnar mig *harkel* bortförklaring *harkel*

På något sätt är jag ändå glad för den genusvetenskapsundervisning jag har fått, eller om jag ska vara ärlig, så är jag väldigt glad för den genusvetenskapsundervisning jag har fått, eftersom då känner jag mig mindre onormal när man ser pojk- och flickpepparkaksformarna i alla möjliga skildringar. Typ på gymet. Tjejerna håller sig till sina maskiner, killarna till sina. Tjejerna klär upp sig och är perfekt sminkade och killarna spänner alla sina muskler så mycket de kan så länge de kan. Affisherna visar modeller i sexiga poser och tv:n visar musikvideos där tjejernas sexiga rumpor tar all fokus. Går det att framkalla mer komplex? Stereotypbilderna har talat. "Så här ska du se ut annars är du körd"

Tack genusvetenskapen. Tack för att bördan och ångesten inte blir lika stor. Tack för vetskapen om att jag duger oavsett klädesval, kroppstyp eller hårlängd. Jag kommer aldrig se ut som en barbie och det gör ingenting.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0