inga tabun här inte

Det är spännande vad man kan möta för nya kulturella skillnader ändå. Fast jag vet inte om man kan kalla det här för kulturell skillnad, men det är i alla fall något som jag tror är mycket ovanligt i Sverige.

Jag var i kyrkan i dag och hakade med till söndagsskolan där åldern är 11-14 (12-13 egentligen men de fyller ju år olika på året). Och en tjej som jag brukar prata med frågade om jag hade läst boken som hon höll på att läsa. Boken var på spanska så svaret var ganska självklart "nej". Men så frågade jag vad boken handlade om.

"En tonårstjej som blir gravid och hon och hennes pojkvän hamnar i dilemmat med abort"

!!!

Hur intressant är det inte? Tjejen är 13 och läser böcker om dilemmat med abort! De diskuterar detta och hyshar inte, de har inte tabun utan de tar upp svåra ämnen och diskuterar. Hjälpa mig. Måste läsa den boken. Det braiga med Bolivia (eller i den kyrkan jag går i) är att man faktiskt ger ungdomar undervisning och diskuterar ämnen som berör deras liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0