it's always a fight

Glad alla hjärtans dag till folket. Här firas inte Dia del Amor förrän 21 september, men helt måste man ju inte gå ifrån sin kultur, right? :p

Blev hembjuden till pastorsparet i helgen. Det var trevligt. Tycker det är lite kul att pastorn har humor, och att de är ödmjuka inför min brist i språket (trots att jag vart här i fem månader.. imorrn!). Men vi kunde ha konversationer och bland annat halkade vi in på politik. Fett intressant. :)

Pastorn sa även något som jag också noterat men om jag uttrycker mig så låter det så politiskt korrekt att ingen har lust att lyssna. Men jag delar med mig av det i alla fall.

Det finns olika samhällsgrupper i samhället, med sina intressen. Sen kan man sympatisera med olika beroende på sina värderingar. Men problemet blir, att det alltid är ett vi och dem. Det är alltid vi som vet bättre och som inte kan se det positiva i andras perspektiv utan de har fel och vi har rätt. De är onda och vi är goda. Två sidor. Alltid.

Vi båda höll med om att det var märkligt. Varför kan det inte finnas ett sätt där så många som möjligt får inkluderas? Där så många som möjligt respekteras och där människovärdet aldrig kränks, oavsett vad man har i plånboken. Oavsett om man är fett rik eller otroligt fattig.

En liten parantes: Tar detta som ett litet bönesvar att jag fick diskutera politik här. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0