det där med fri vilja

Diskussioner om fri vilja i dag. Diskussioner om alla möjliga ting med bror och svägerska i dag men att börja prata filosofi med mig är ju som sagt som att sätta ett barn i en godisbutik. Jag blir helt till mig.

Men den fria viljan asså. När börjar och slutar den och vad är definitionen av den? Man vill ju ogärna se sig, iaf jag, som enbart en produkt av samhället utan man vill ju känna att man har förmågan att dra egna slutsatser. Men skulle jag dragit de slutsatser som jag drar om jag inte fått den kunskap av omgivningen som påverkat mig i den riktning som jag sedan väljer? 

Kan jag sedan på riktigt välja något annat än det jag väljer när jag inte kan rå för att jag vill det jag från början vill? Jag kan välja att brygga mig kaffe men det beror ju på att jag fick en känsla om att jag blev sugen på kaffe vilket jag inte kunde rå för.

Men jag tror att det handlar mycket om att man har ett val bland de olika alternativ som finns. Man har lärt sig olika saker och påverkats in i en viss riktning men förståndet får dra en slutsats utefter vad som gynnar sina värderingar bäst.

Intressant är det i alla fall. :) Och givande. Och roligt. Och fascinerande. Och utvecklande. Jag väljer alltså att fördjupa mig i filosofiska ämnen eftersom det tillfredställer mitt ofrivilliga behov att vilja veta mer om filosofiska utgångspunkter. ;)

Tror det är dags att sova för min del.

God natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0