bibeltolkning

Jag gillar att gräva i större frågor för det är så lätt att allt vänds upp och ner. Jag har börjat bli härdad nu att den verklighetsuppfattning jag tidigare haft inte behöver vara den sanna utan det är dit jag har nått hittills och jag kommer troligtvis att fortsätta utveckla den så länge jag får leva.

Jag har slängt ut frågan till några stycken om hur många himlar Bibeln säger att det finns, eftersom det står olika i olika översättningar och sånt. Men fick höra en teori i dag att det troligtvis finns tre; den fysiska, andevärlden och den himmel som Gud finns i. Och. Att Satan befinner sig här, i den fysiska atmosfären (troligtvis inte begränsad och befinner sig nog i andevärlden också), att hans anhängare och Guds änglar befinner sig i den andliga och att Gud har sin egna himmel, vad jag förstod.

Men liksom. Helvetet finns inte än, enligt denna tolkning. Helvetet är en plats som kommer att finnas, men just nu är det jordelivet där Satan har störst makt.

Det finns liksom inget helvete. För mig är det en fascinerande tanke. Bibeln talar liksom inte om att Satan befinner sig under vår jord och partajar all night long. Han är inte en liten röd gubbe med eldgaffel. Han är det onda som pågår i vår värld just nu.

Det finns inget helvete än.

Fascinerad.

Kommentarer
Postat av: Simon

Told'ya.

2011-03-30 @ 17:54:01
Postat av: Emma

Haha. Misstänkte att du skulle kommentera. ;) Fast det är skillnad på hur helvetet kommer att vara om när det existerar. ;) Men jag får väl konstatera att jag nog börjar tänka lika som du: jag är öppen för omprövningar :)

2011-03-30 @ 18:07:51
URL: http://emmanina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0