vad är det som händer egentligen

Satte på tv:n i går vid rapportsändningen och hörde ett inslag om hur romer utesluts från samhällen runt om i Europa och bor i husvagnar och att barnen inte har rätt att gå i skolan. SÅNT KAN GÖRA MIG GALEN!

Jag förstår bara inte hur man kan bli så blind. Hur man gör allt för att behålla, vad säger man, "rätt" gener inom ett visst område. Jag tycker att kunskapen, forskningen, UPPLYSNINGEN(!) borde ha gett resultat i synen på människor. Eller människan. Det sitter inte i huden, det sitter inte i historien, det sitter inte i kulturen. Såklart man präglas av sin omgivning men sitter det någonstans så är det i individen. Jag är inte per automatik likadan som någon annan svensk, eller någon annan med mindre pigment i huden eller brunt hår. Det kan finnas likheter, men om en brunett började stjäla betyder det inte att alla brunetter har en fallenhet för det.

Jag vill typ krama om alla romska barn som inte får lära sig läsa och skriva, som tvingas växa upp i en husvagn med lerpölar som trädgård. Jag tror inte att de föds till tjuvar, och om de nu skulle bli det, så är knappast omgivningens icke tilltro till dessa barn någon hjälp på vägen.

Döm dem inte bara för att du är rädd om din identitet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0