pausa autopiloten

Något jag har haft svårt för under en längre tid är hur man prackas på åsiktspaket för att man identifierar sig med en viss typ av grupptillhörighet. Varför ska man behöva köpa allt som majoriteten i den gruppen tycks stå för med hull och hår? Eller det som fördomarna talar?

I kristna sammanhang kan jag i alla fall uppleva detta. Och jag tror inte att de är ensamma om detta, utan att det är mänskligt att kategorisera och förvänta sig saker. Men jag tror verkligen på vikten av att kunna komma fram till sina slutsatser själv. Låta det sjunka in och ta det i sin egen takt. Sluta svälja kameler och representera något man egentligen inte har tänkt igenom. Utan i egen. takt.

Lyssnade på en uppenbart tänkande predikant i dag. Verklighetsförankrad och genomtänkt predikan. Ödmjuk men ifrågasättande. Och jag tyckte mig blir ännu mer beslutsam om att det är viktigt att få bolla sina egna tankar. Det man står för är ju det man faktiskt ska stå för och tro på. På egen hand.

Autopiloten kan behöva pausas ibland. För att avsätta lite tid för reflektion. Som ett uttryck jag hörde för inte så länge sedan: För att få en smak av sanning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0