responsabilidad

Ledare är ledare av en anledning.

I Bolivia kom församlingsmedlemmarna över en timme sent till gudstjänsterna. Detta började ses som ett problem. Vad kunde vara orsaken till att de kom så sent? Stor sannolikhet till varför: ledarna kom inte i tid.

I helgen gick jag och en kursare i stan och råkade passera en gata där prostituerade stod längs byggnaderna och väntade på att bli upplockade. Min reaktion: Usch! Kursarens reaktion: Våra politiker har eskortflickor på sina konferenser så även om det är något dåligt så är det accepterat i vårt land.

Ledare är ledare av en anledning.

När barn uppfostras av föräldrar är det sällan de lyssnar på vad som sägs utan de tar efter beteenden. För att lära sig tittar man på vad som görs, man observerar och tar efter.

När en annan kursare argumenterade för att politiker ska göra sitt jobb men att de får ha vilka värderingar de vill gällande sina egna liv drog jag min slutsats: Fel tänk. Ledare är ledare för att de är föredömen, folk ser upp till dem. Folk observerar dem, lär sig av dem.

Ledare har ansvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0